Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

Bølge av telefonsvindel

Akkurat nå opplever vi en bølge av telefonsvindel i norske mobilnett der både svindlerne og metodene de bruker fremstår veldig troverdig. Vi ser for eksempel flere tilfeller der kunder blir oppringt eller kontaktet av det som angivelig skal være Politiet.

Vi ber alle våre kunder være ekstra påpasselig med dette om dagen – og oppfordrer til å dele denne informasjonen med ansatte og kollegaer.

Dette bør du vite om telefonsvindel


🛑 Spoofing – falske telefonsamtaler

Spoofing er telefonsvindel hvor noen utgir seg for å ringe fra store og kjente bedrifter.

Med enkel tilgjengelig programvare tar spoofing-svindlere i bruk norske numre for å skjule det utenlandske nummeret de egentlig ringer fra. Når de oppnår kontakt kan de fortelle at det er noe er feil med en konto eller etterspørre personlig informasjon.

🛑 Wangiri

Wangiri er japansk og betyr «ett ring og kutt» - hensikten er kort og godt å få deg til å ringe tilbake.

Wangiri er etter hvert blitt en utbredt svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake.

🛑 SMS-Svindel

Spesielt nå inn mot jul ser vi at svindelaktører utnytter folks forventning om å motta gaver og pakker. De sender ut falske meldinger via SMS der de hevder at det er en pakke som venter på mottakeren på nærmeste postkontor eller et bud som krever betaling. Det kan også være melding om talemelding eller video av deg som er lagt ut på nett.

Dette kan stamme fra mobilviruset Flubot, eller det kan være klassisk phishing. Begge har det til felles at svindlerne med SMS eller MMS forsøker å lure deg til å oppgi personlig informasjon som personnummer, bankdetaljer eller andre sensitive opplysninger.

❗️Slik kan du beskytte mobiler og ansatte hos Phonero

Vi gjør daglig risikovurderinger: Kan jeg krysse denne gaten før lyset blir rødt? En del av å styrke sikkerhetskulturen vår er å bli oppmerksom på og minimere risiko.

Dette kan du gjøre for å unngå telefonsvindel

  1. Vær forsiktig med å koble til åpne nettverk og vær oppmerksom på hva du deler mens du er tilkoblet.
  2. Ikke ring tilbake hvis du får anrop fra ukjente utenlandske numre
  3. Unngå å klikke på lenker som er sendt til deg fra ukjente numre.
  4. Last ned apper kun fra pålitelige kilder som Google Play og App Store.
  5. Gi aldri ut BankID-passordet ditt til noen, inkludert politiet.
  6. Bruk et passordhvelv som genererer sterke og unike passord, samtidig som det sikkert lagrer dem.
  7. Aktiver alltid tofaktorautentisering der det er mulig

Jeg har blitt svindlet – hva gjør jeg?

  1. Dersom du har oppgitt bankopplysninger, for eksempel BankID-detaljer, via telefon eller en lenke du har fått via e-post eller SMS skal du kontakte banken din umiddelbart og fortelle dem hva som har skjedd.
  2. Har du oppgitt andre personopplysninger kan du sørge for å sperre for kredittsjekk. Dette for at svindlere ikke skal kunne opprette abonnement eller kjøpe varer i ditt navn.
  3. Sjekk hvor du er logget på med din AppleID her  eller Google-konto. Finner du noen telefoner, datamaskiner eller andre enheter du ikke kjenner igjen bør disse umiddelbart slettes.
  4. Bytt passord på din e-postkonto for å stenge uvedkommende som kan ha fått tak i passordet.
  5. Aktiver tofaktorautentisering der det er mulig, for eksempel på din e-postkonto, for å hindre at andre enn deg får tilgang til kontoene dine selv om de har riktig passord.
  6. Opplever du at ditt Phonero-telefonnummer er misbrukt i svindel, eller har andre spørsmål, kan du ta kontakt med vår kundesupport.

Les mer om hva Phonero og Telia gjør for å forhindre SMS-svindel

Følg oss på sosiale medier