Personvern er viktig for både våre kunder og oss i Phonero. Her finner du informasjon om hvordan vi samler inn og bruker personopplysninger, samt dine valgmuligheter og rettigheter.
Vi er opptatt av å respektere og beskytte ditt personvern. I personvernerklæringen vår får du vite mer om hvordan vi samler inn, bruker og beskytter personvernopplysninger, og hvilke valgmuligheter og rettigheter du har.
Personvernlovgivningen gir deg blant annet rett til å be om innsyn, korrigering og sletting av personopplysninger. Du kan enkelt utøve alle dine rettigheter gjennom vår personvernportal.
Behandlingsansvarlig:
Telia Norge AS er behandlingsansvarlig for innsamling og bruk av personopplysninger under varemerkene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Telia Norge AS
Sandakerveien 140
0484 Oslo
Org.nummer 981 929 055
Personvern er viktig for både våre kunder og oss i Phonero. Vi er opptatt av å beskytte og respektere ditt personvern, og all vår innsamling og bruk av personopplysninger er underlagt norsk personvernlovgivning.
Vi har utarbeidet denne Personvernerklæringen for å:
Personvernerklæringen gjelder bruk av våre produkter og tjenester, samt besøk på våre nettsider fra og med 6.juli. Den gjelder ikke behandling av personopplysninger på andre selskapers nettsted eller tjenester, selv om du besøker disse gjennom vårt mobilnett eller andre tjenester.
For at du skal forstå denne erklæringen har vi definert en del viktige begreper:
Phonero leverer mange ulike tjenester, og informasjonen vi samler inn om deg avhenger av hvilke tjenester du bruker, abonnerer på eller kjøper, samt hvilke opplysninger du gir oss i andre sammenhenger.
Vi samler inn personopplysninger som:
Du har ingen plikt til å oppgi personopplysninger til oss, men hvis du velger å la være vil det være enkelte tjenester som du ikke får tilgang til fordi vi eksempelvis ikke kan fakturere deg for tjenestene.
Vi samler inn personopplysninger innen følgende kategorier:
Vi kan også behandle andre typer personopplysninger når du samtykker til dette. Du vil i så fall få spesifikk informasjon om hvilke opplysninger vi samler inn og hva de brukes til når vi ber om ditt samtykke.
Vi behandler barns personopplysninger etter samtykke fra foreldre/foresatte eller når dette er nødvendig og tillatt etter gjeldende lovgivning for å levere våre tjenester. Vi forsøker etter beste evne å sikre at foreldre/foresatte har samtykket til behandlingen av personopplysninger før denne iverksettes i forhold til tilgjengelig teknologi og mulig personvernrisiko forbundet med behandlingen.
Vi har bare lov å samle inn og bruke personopplysninger i den grad det er nødvendig og forenelig med angitte formål, og vi gjør vårt beste for å ta hensyn til ditt personvern ved behandlingen. Formålene avhenger litt av hva slags produkter og tjenester du har hos oss og dels av dine preferanser (samtykker og reservasjoner):
Vi samler inn og bruker personopplysninger om deg når det er nødvendig for å yte og levere tjenester i henhold til avtaler vi har inngått. Aktivitetene inkluderer:
Du vil normalt ikke kunne påvirke innsamlingen og bruken av disse opplysningene med mindre du avslutter kundeforholdet ditt med oss, og selv da vil vi beholde noe informasjon for å kunne å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav (eksempelvis kreve betaling for ubetalte fakturaer).
I visse tilfeller behandler vi personopplysninger om deg for å oppfylle plikter som vi er pålagt ved lov. Dette gjelder:
Du kan reservere deg mot utlevering av informasjon til nummeropplysningstjenester, men utover dette vil du ikke kunne påvirke lovbestemt behandling av personopplysninger så lenge du er kunde hos oss.
Vi kan også behandle personopplysninger om deg for enkelte forretningsformål
Praktisk eksempel: Noen av våre abonnementer er særlig rettet mot yngre kunder. Vi kan da bruke personopplysninger til å finne ut hvilke av våre kunder som eksempelvis er under 30 år, og så forsøker å nå disse kundene på e-post, Facebook eller gjennom andre kanaler for å markedsføre abonnementene. Markedsføringen blir da mer effektiv, fordi vi unngår å vise reklamen til personer som ikke er i målgruppen.
Du har rett til å gjøre innsigelser mot all behandling av personopplysninger vi gjør for å oppfylle våre berettigede forretningsformål.
Vi vil også kunne behandle dine personopplysninger for ethvert annet formål som du har samtykket til. Du kan få innsyn og gjøre endringer på dine samtykker ved å kontakte kundeservice.
I tillegg til disse generelle formålene vil vi kunne behandle personopplysninger i særlige tilfeller for å ivareta liv eller helse – f.eks. ved at vi sender ut SMS-varsel på vegne av en kommune dersom det er brann- eller eksplosjonsfare til mobiltelefoner som befinner seg i faresonen.
Det er viktig for oss å ivareta ditt personvern, og vi arbeider kontinuerlig for å forhindre at personopplysninger misbrukes eller kommer på avveie. Sikkerhetsarbeidet vårt bygger på ISO/IEC 27 000, som er et internasjonalt anerkjent styringssystem for informasjonssikkerhet i organisasjoner. Styringssystemet stiller omfattende krav til både fysiske, tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysninger og annen konfidensiell informasjon, og omfatter blant annet krav til sikring av IT-infrastruktur (datamaskiner, servere, programvare, nettverk m.v.), bygninger (adgangskontroll m.v.) og personell (opplæring og evt. sikkerhetsklarering).
Vi har dedikerte team som jobber med sikkerhet og personvern, både i Norge og i morselskapet vårt Telia Company. Sikkerhetsarbeidet innebærer også at vi jevnlig gjennomgår ulike faktorer som risikoeksponering, tilgjengelig teknologi, forretningsbehov og lovkrav, og vi samarbeider ofte tett med offentlige myndigheter som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, politiet og forsvaret for å forstå trusselbildet slik at vi kan justere sikkerhetstiltakene våre over tid basert på teknisk utvikling og spesifikke trusler.
Hovedregelen er at opplysninger som vi samler inn om deg bare blir brukt av Phonero, men opplysninger kan i en del tilfeller bli utlevert til andre selskaper dersom det er pålagt ved lov eller når vi bruker underleverandører til å levere produkter og tjenester for oss.
Avhengig av hvilke produkter og tjenester som du har hos oss, samt dine personverninnstillinger vil vi kunne oppgi personopplysninger til:
Vi kan også utlevere informasjon:
I henhold til personvernreglene skal personopplysninger slettes når de ikke lenger er nødvendig for formålene som de ble samlet inn for. Vi har fastsatt ulike regler for sletting for ulike typer av opplysninger, og kriteriene som vi bruker for å definere lagringstiden er:
Noen viktige sletteregler er som følger:
Trafikkdata:
3 – 5 måneder (avhengig av om du har månedlig eller kvartalsvis faktura).
Trafikkdata inkluderer opplysninger om hvem som er sender og mottaker av en melding eller en telefonsamtale, start- og sluttidspunkt, samt hvilket geografisk område som mobiltelefonen (eller annet utstyr som bruker vårt mobilnett) befinner seg.
Tildelt IP-adresser:
21 dager
Tildelte IP-adresser og registrering av hvilket abonnent som har en bestemt IP-adresse på et gitt tidspunkt
Opptak av samtaler med kundesenteret:
30 dager
Opptak av samtaler brukes kun til opplæringsformål for kundesenteret, og du kan reservere deg mot at samtalene lagres når du ringer oss
Annen kommunikasjon med kundesenteret:
1 – 5 år
Vi lagrer chat, e-post og oppfølgingsnotater i mellom 1 til 5 år. Lagringstiden avhenger av om du fortsatt er kunde hos oss og om opplysningene brukes til kundebehandling eller til å avklare (mulige) tvister
Tvistebehandling:
3 – 5 år
Opplysninger som er nødvendige for å kunne fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav. Omfatter blant annet: avtaler du har inngått med oss, e-poster og kommunikasjon med kundesenteret i anledning saken, samt faktura- og betalingsinformasjon.
Regnskapspliktig materiale:
3,5 – 10 år
Opplysninger som er nødvendig for å oppfylle bokføringslovens regler, herunder kontrakter og salgsdokumenter.
Som mange andre nettsteder bruker også vi informasjonskapsler («cookies») og liknende teknologier på våre nettsteder og andre digitale tjenester. Informasjonskapsler hjelper oss til å fastslå hvilke deler av våre nettsteder som er mest populære, herunder hvilke sider brukerne besøker og hvor lenge. Informasjonen brukes for eksempel til ytelse, utvikling og analyse av tjenester og målretting av annonser på internett.
Du finner mer informasjon om hvordan vi bruker informasjonskapsler og lignende teknologier her.
Lovverket gir deg flere rettigheter for å hjelpe deg med å ivareta ditt personvern.
Disse rettighetene inkluderer:
Informasjon om behandling av personopplysninger:
Du har rett til informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Det viktigste med informasjonsplikten er at den skal sikre at du kan forstå hvordan personopplysninger blir behandlet, hvilke konsekvenser behandlingen kan ha, hvilke rettigheter du har og hvordan disse rettighetene kan tas i bruk.
Innsyn i egne personopplysninger:
Du har rett til å be om innsyn i egne personopplysninger. Dette betyr at du skal få vite om vi samler inn og bruker opplysninger om deg, og du har også rett til å få utlevert kopi av opplysningene vi har lagret om deg (med enkelte unntak).
Korrigering av personopplysninger:
Du har rett til å få korrigert personopplysninger som er feil eller unøyaktige. Dette sikrer blant annet at vi har oppdatert informasjon om deg som kunde, slik at vi ikke tar avgjørelser på feil grunnlag eller sender faktura og annen informasjon til feil adresse.
Sletting av personopplysninger:
Du har i visse tilfeller rett til å be om sletting av personopplysninger. Dette gjelder eksempelvis når lagring av opplysningene ikke lenger er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen, hvis du trekker tilbake samtykker og det ikke finnes annet rettslig grunnlag for behandlingen, hvis behandlingen er ulovlig eller opplysningene er samlet inn gjennom nettjenester eller app-er rettet mot barn.
Begrenset bruk av personopplysninger:
Du kan be om at vi ikke bruker personopplysninger til annet enn å fastlegge, gjøre gjeldende eller forsvare et rettslig krav (f.eks. kreve betaling for en avtale), for å beskytte en annens rettigheter eller å ivareta viktige samfunnsinteresser hvis:
Dataportabilitet:
Du har rett til å be om at personopplysninger utleveres fra oss og til en annen virksomhet. Formålet med denne rettigheten er å gi deg kontroll over egne opplysninger, og skal blant annet gjøre det enklere for deg å flytte fra en tjenesteleverandør til en annen. Retten gjelder kun opplysninger som du selv har gitt til oss, og bare når vi bruker opplysningene til å oppfylle en avtale med deg (eks. levere en tjeneste eller et produkt) eller bruken av opplysningene er basert på ditt samtykke
Innsigelsesrett (reservasjonsrett):
Du har rett til å gjøre innsigelser mot innsamling og bruk av personopplysninger for visse berettigede forretningsformål (se punkt 3 i «Hvordan bruker vi dine personopplysninger?»)
Hvis du har rett til innsigelse, plikter vi å avslutte behandlingen av personopplysningene. Unntaket er hvis det foreligger tungtveiende og berettigede grunner for behandlingen som går foran hensynet til dine interesser, eller at behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Hos oss omtaler vi innsigelsesretten som oftest som reservasjonsretten, og inkluderer blant annet rett til å reservere deg mot målrettet eller direkte markedsføring eller mot oppføring i offentlige nummeropplysningstjenester.
Du har også rett til å klage på vår behandling av personopplysninger. Dette kan du gjøre ved å ta kontakt med vårt kundesenter eller ved å bruke vår varslingsportal. Varslingsportalen driftes eksternt slik at kan varsle helt konfidensielt om kritikkverdige forhold. Er du ikke fornøyd med vår klagebehandling kan du klage saken inn til Datatilsynet.
Vi kan ha behov for å oppdatere denne personvernerklæringen, og vil varsle deg direkte dersom vi gjør større endringer som eksempelvis påvirker dine rettigheter. Varsel vil bli gitt via e-post eller meldinger på våre nettsteder og digitale tjenester.
Mindre endringer, som eksempelvis å klargjøre informasjon som allerede er omfattet av personvernerklæringen gjennom eksempler, kan finne sted uten nærmere varsel.
Telia Norge AS/Phonero (org. nr. 981 929 055), Sandakerveien 140, 0484 Oslo, er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen.
Ved spørsmål og henvendelser angående vår behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt kundesenter.
For å komme i kontakt med vårt personvernombud kan du sende en e-post til dpo-tc@teliacompany.com.
På denne siden kan du endre innstillinger og komme med forespørsler knyttet til dine personvernrettigheter. Du finner mer informasjon om hvordan vi samler inn og bruker personopplysninger i vår personvernerklæring.
Det er viktig at vi har korrekte og oppdaterte opplysninger om deg, og du har rett til å be om at opplysninger rettes opp dersom de er feil.
Ønsker du å korrigere opplysninger vi har om deg må du ta kontakt med kundeservice. Husk å oppgi hvorfor opplysningene er feil og hva de skal endres til.
Du har rett til å be om innsyn i personopplysninger som vi har om deg.
Er du nysgjerrig på hvilke andre opplysninger vi har lagret om deg? Du har rett til å be om innsyn i alle personopplysninger. Kan du identifisere deg med BankID på mobil kan du registrere en forespørsel.
Har du ikke mulighet til å identifisere deg med BankID på mobil kan du sende en forespørsel om innsyn til gdpr@phonero.no .
Du kan reservere deg mot bruk av opplysninger om deg for visse behandlingsformål.
Er du kunde hos oss kan du reservere deg mot bruk av dine personopplysninger. Du kan blant annet reservere deg mot at dine data
brukes til:
Ønsker du å utøve reservasjonsretten kan du kontakte oss ved å kontakte: gdpr@phonero.no.
Du kan be om at vi overfører visse personopplysninger til en tredjepart.
Ønsker du uttrekk av dine data og du kan identifisere deg med BankID på mobil kan du registrere en forespørsel her. Kan du ikke identifisere deg med BankID på mobil kontakt oss på gdpr@phonero.no.
Du kan be om sletting av personopplysninger.
Du har i visse tilfeller rett til å be om sletting av personopplysninger. Dette gjelder eksempelvis når lagring av opplysningene ikke lenger er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen, hvis du trekker tilbake samtykker og det ikke finnes annet rettslig grunnlag for behandlingen, hvis behandlingen er ulovlig eller opplysningene er samlet inn gjennom nettjenester eller app-er rettet mot barn.
Her kan du sende oss en forespørsel om sletting av data: gdpr@phonero.no
Hvis du ønsker å klage på vår behandling av personopplysninger, eller utøve andre rettigheter etter personvernregelverket som retten til begrenset behandling, kan du ta kontakt med kundeservice, vårt personvernombud, eller ved å bruke vår varslingsportal. Varslingsportalen driftes eksternt slik at du kan varsle helt konfidensielt om kritikkverdige forhold.
Du har også rett til å klage forhold inn til Datatilsynet.