Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

Pass på! Telias merkevarer misbrukes for å lure deg som kunde

De siste dagene har vi sett og mottatt varsler fra kunder om at de har mottatt SMS med betalingsvarsel fra Telia. Dette er ikke fra oss, men kommer inn via utenlandske SMS-leverandører.

Eksempel på melding

Phishing eller SMiShing

Dette er et typisk SMiShing-forsøk for å lure deg som kunde til å utlevere personlig informasjon eller til å utbetale penger. Fremgangsmåten er lik som det vi er kanskje er blitt vant til på e-post – forskjellen er at mobilen er med oss overalt, og slike svindelforsøk påvirker deg som kunde mer direkte, fordi de blander seg inn i daglig kommunikasjon.

 

Meldingene vi har sett de siste dagene kommer fra +1(7)* og +1(9), som er prefiks som benyttes i USA.

Mange selskaper, også Telia, benytter seg av SMS i både markedsføring og kommunikasjon med kundene, og da er det lett å la seg lure med mindre man er årvåken.

 

Hvordan kommuniserer Phonero/Telia?

Phonero/ Telia bruker også SMS for å varsle om betalinger. Disse har avsender Phonero/Telia, og teksten er på norsk. Merk at Phonero/Telia aldri benytter linker i slike varsler og alltid henviser til KID-nummer og kontonummer.

 

Hva gjør Phonero/Telia for å forhindre dette?

Telia tar svindelforsøk på største alvor og har egne eksperter som analyserer disse sakene når de fanges opp, men vi blir også glade for tips fra kunder. Innhold iSMS lagres ikke i våre interne systemer, og dette gjør det vanskelig for oss å følge med og ha kontroll. Men når slike saker oppdages gjør vi det vi kan for å begrense skaden, både ved å informere slik som dette, men også ved å legge innfiltre i SMS-systemene våre for begrense omfanget.

 

Hva skal du som kunde gjøre?

Har du mottatt en melding som gjør deg skeptisk og som du mistenker er svindel, ta kontakt med Phonero kundeservice. Slik kan vi vurdere de tipsene vi mottar og legge inn begrensende filter i våre systemer. Dette vil nok ikke stanse alle slike SMS-utsendelser, og har du allerede blitt lurt, så ta kontakt med banken din og oss. Da kan vi veilede deg videre hva du skal gjøre.

Les også
Se opp for skadelig Android App
Telefonsvindel - Wangiri og Spoofing

Følg oss på sosiale medier