26/9/2018

Bergens største bekjemper av rust

Biler er mer utsatt for rustangrep i Norge enn i andre land. Hos Thorsen Antirust har de over 50 års erfaring med å forebygge.

- Hyppige væromslag og salt på veiene er bilenes verste fiende. Begge deler har vi mye av her i landet, og særlig i Bergen, sier Svein Jørgen Wiken, daglig leder hos Thorsen Antirust.

- De aller fleste kjøretøy er utviklet og produsert for bruk under andre klimatiske forhold enn det norske. Derfor er det ekstra viktig med behandling mot rust, og aller helst når bilen er under ett år gammel, da dette vil gi best effekt, forklarer han.

Wiken vet hva han snakker om. Thorsen Antirust har nemlig drevet med understellsbehandling av bil siden tidlig på 60-tallet. Siden den gang har de vokst til å bli Norges største autoriserte Tectyl-verksted, med ti løftebukker og det beste utstyret for vasking, tørking, sprøyting, sandblåsing og reparasjoner av rustskader.

Tidkrevende

Tectyl er verdens eldste og mest utprøvde varemerke for understellsbehandling. Bare for det europeiske markedet produseres det i dag 150 ulike Tectyl-produkter. 

– En ekte Tectyl-behandling består av en nøye og tidkrevende prosedyre, og skiller seg således fra andre understellsbehandlinger som ofte er unnagjort på timer. Behandlingen krever at vi gjerne må ha kundens bil hos oss i flere dager for best mulig resultat, sier Wiken.

Svein Jørgen Wiken med kunde

Første dagen vaskes bilen med varmt vann så all skitt og salt fjernes. Dersom man finner rustangrep tilbyr Thorsen Antirust å sandblåse bort det som er. Deretter går bilen videre til tørking og understellsbehandling dagen etter. 

Tectyl sprøytes i dører, dørstolper, panser, rammevanger og kanaler med et spesialstoff for hulrom. Bilen skal så herdes et døgn, før den vaskes og stelles utvendig.

Langsiktig sparing

–Hele prosessen krever erfaring og kompetanse. Det er på langt nær likegyldig hvem som utfører en slik jobb, og i vår bransje er det dessverre en del useriøse aktører. Da kan det være trygt å vite at NAF har valgt oss som sin samarbeidspartner, forteller Wiken.

Behandlingen forlenger kjøretøyets levetid og reduserer reparasjonskostnadene. I tillegg beholder bilen et sterkt karosseri, noe som gjør den tryggere.

– Vi ser på en Tectyl-behandling som langsiktig sparing, sier Wiken.

Tilpasset små bedrifter

Ni ansatte jobber i dag hos Thorsen Antirust, og utgiftene de har til mobiltelefoni er relativt beskjedne.

– Langsiktig sparing var derfor ikke vårt hovedanliggende da vi for noen år siden ønsket å inngå avtale med en ny telefonileverandør. Vi valgte Phonero fordi selskapet har mange og fleksible tjenester tilpasset små bedrifter som vår, forklarer Wiken.

Kontrollpanelet er lettfattelig, og funksjoner som er mye i bruk ligger lett tilgjengelig, presiserer han.

– Hos Thorsen Antirust har vi både IP-telefoner og mobiltelefoner. Mobilappen lar oss på en enkel måte redigere innstillinger, for eksempel ved utmelding eller innmelding i kø, eller om vi ønsker å endre mellom eget nummer og hovednummer når vi ringer.

For oss betyr det mye at Phonero bidrar til å forenkle arbeidshverdagen vår, samtidig som deres avanserte funksjoner også er svært gjennomtenkte. Vi får alltid rask hjelp ved behov, men det er det sjelden vi trenger. Med Phonero er det aldri noe rust i maskineriet, sier Wiken.