Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

Adam og Eva Gruppen: De hippe klippe-pionerene

I 1973 åpnet Adam og Eva som den første frisørsalongen i Norge som klippet menn og kvinner i samme lokale. Også i dag fremstår frisørkjeden som en spydspiss i bransjen.

Det var frisøronkelen Torbjørn som i 1964 inspirerte 16 år gamle Øistein Bjørndal, gründeren bak Adam og Eva-kjeden, til å ta fatt på en frisørutdannelse. På denne tiden hadde herrefrisørene hvite kapper, mens damefrisørene var ikledd rosa. Det skulle det snart bli en slutt på.

For da det i 1973 ble et lokale til leie i NAF-huset i Oslo, så Øistein sitt snitt, og ikke lenge etter var den første Adam og Eva-salongen hans en realitet, med bestekompis Per Kristian
Idebøen som daglig leder. Til å begynne med fikk duoen mye oppmerksomhet. For tenke seg til – de klippet både menn og kvinner!

– Rolling Stones på høyttaleren, moteklær og damer som kom og ba om å få klippe seg hos oss var dagligvare, og selvfølgelig ønsket vi de velkommen, forteller Bjørndal.

Interessen for damefrisørfaget ble nå vekket for alvor, og etter flere kurs i London, hvor Øistein og Per Kristian ble introdusert for en ny klippeteknikk som snart skulle innta Norge med storm, hadde kameratene såpass høy selvtillit at de doblet prisen på klipp fra 45 til
90 kroner. Mange kunder sluttet som følge av dette, men så tok det plutselig helt av, og Adam og Eva-salongen måtte innføre kølappsystem for å klare å holde orden i rekkene og betjene alle som ønsket seg en stuss.

– Håndverket har vært, og er, sentralt for Adam og Eva, og faglig kvalitet kommer alltid først. Dette har vi stått for helt siden starten, sier Bjørndal.

Limet i bedriften

I dag består Adam og Eva av 26 salonger, og kjeden er en del av Adam og Eva Gruppen, som også drifter frisørprofilene Spaghetti, Kutt og Nalu Nalu. Gruppen er Norges mestvinnende frisørkonsern, og har en egen frisørskole med grunnutdanning, samt et videreutdanningsakademi.

Det var i frustrasjon over en lærling fra yrkesskolen og vedkommende sin mangel på kunnskap, at Oslo Frisørskole (senere Adam og Eva Skolen) i 1986 ble en realitet. Frisørfaget trengte fornyelse, mente Øistein og Per Kristian. Ikke minst av hensyn til opplæringen av neste generasjon frisører.

Søkerne til den nye, private frisørskolen stod i kø, og søknadene strømmet inn fra hele landet. I mangel av et kontor og en telefon måtte Øistein kontakte alle de 25 elevene som kom inn på skolen via telefonkiosken på Solli plass.

– Adam og Eva Skole og Akademi er selve limet i bedriften. Det er viktig for oss å ha
tilgang til nye talenter, og med faget som fundament, blir vår egen frisørskole
og akademiet sentralt for alle aktiviteter vi gjennomfører. Her utdanner vi lærlinger til å bli frisører, og vi videreutvikler og oppdaterer våre ansatte gjennom hele året, forteller Bjørndal.

Motebransjen og media har alltid benyttet seg flittig av frisørene fra Adam og Eva Gruppen, som stadig markerer seg som ledende innen trender – både nasjonalt og internasjonalt. 

Et forbilde

– Innovasjon, kreativitet og faglig dyktighet er vårt kjennemerke. Utad skal vi fremstå som profesjonelle og seriøse, sier Kirsten Nebdal, it-ansvarlig og aksjonær i Adam og Eva Gruppen.

Frisørene er derfor avhengig av en moderne, trygg og pålitelig telefoniløsning som lever opp til verdiene som man i 45 år har arbeidet hardt for. I 2011 valgte Adam og Eva Gruppen Phoneros bedriftsnett. Siden har de aldri sett seg tilbake.

– Bedriftsnettet er helt genialt og veldig enkelt å sette seg inn i. Vi kan styre omtrent alt selv, og det er ingenting som er umulig. Det er mange fine finesser som gjør at vi fremstår som så
profesjonelle som vi ønsker å være. 

Vi kan velge kombinasjon av IP-telefoni og mobiler, alt etter hva som er mest hensiktsmessig i salongene, forklarer Nebdal. Hun forteller at Adam og Eva tidligere hadde telefoniløsning som, sammenliknet med Phoneros bedriftsnett, var rotete, uoversiktlig og kostbar, og med lange ventetider på telefonsupport.

– Nå ser vi hvem som ringer, allerede før vi besvarer samtalen. Dermed kan salongene våre kopiere navnet på kunden rett inn i timebestillingen, og unngå skrivefeil i kunderegisteret vårt.

Vi får også god oversikt over ubesvarte samtaler, og kan ringe kundene tilbake direkte fra Bedriftsnettet og deretter markere samtalene som besvart, forteller Nebdal.

 Hun liker at fakturaene fra Phonero er oversiktlige og enkle å forstå. Det samme gjelder skjemaer ved for eksempel eierskifte.

– Sist, men ikke minst, vil jeg trekke frem Phoneros fantastiske kundeservice. Her er ingen utmattende tastevalg, og samtalen besvares alltid veldig raskt av en hyggelig stemme. Phonero er virkelig et forbilde for oss med tanke på kundeservice, sier Nebdal.

Følg oss på sosiale medier