26/9/2018

Fra papirposer til datastrømmer

Da HK Regnskap startet opp i en liten leilighet i Oslo i 2003, kom kundene med papirkvitteringer og bilag i en pose. Siden den gang har regnskapsfirmaet og bransjen for øvrig utviklet seg i rekordfart.

HK Regnskap ble etablert av de to kameratene Robert Hvidsten og Knut Steffen Kvala. De var begge nyutdannede regnskapsførere og mente kvaliteten på mange av landets regnskapsbyråer generelt var for dårlig. Fra en liten bygårdsleilighet i Oslo begynte de derfor å tilby sine tjenester til selvstendig næringsdrivende, og til små og mellomstore bedrifter og organisasjoner. 

På denne tiden ble regnskapet gjerne ført i enkle systemer med mye manuell punching, og alle bilag og annen dokumentasjon ble oppbevart i permer. I dag er situasjonen ganske annerledes. – Ny teknologi har digitalisert og automatisert store deler av tjenestene våre, slik at det som tidligere var enkle arbeidsoppgaver, og som nok gjorde at regnskapsfaget for mange virket litt tørt og kjedelig, nå har forsvunnet, forklarer Asbjørn Siqveland, daglig leder i HK Regnskap.

Regnskapsføreryrket handler ikke i like stor grad om å være kjapp på tastaturet og å føre bilagene raskt. Derimot er det en stor og viktig del av regnskapsførerens hverdag å forstå systemer og å få ulike løsninger til å utveksle data automatisk, slik at manuelt arbeid unngås i størst mulig grad.

Rådgivere

– I tillegg skal våre regnskapsførere knytte relasjoner til kundene som økonomiske rådgivere og samtalepartnere, og sørge for god og effektiv kommunikasjon, sier Siqveland. 

Regnskapet er nemlig viktig for å forstå en bedrifts utviklingspotensial. En god regnskapsrådgiver kan hjelpe en bedrift til å tenke fremover og til å tenke strategisk, noe som ofte er vanskelig for bedriftsledere som gjerne er for opphengt i den daglige driften.

– Vårt overordnede mål er å bidra aktivt til en løpende videreutvikling og verdiskapning i de rundt 200 virksomhetene vi bistår. Vi fokuserer på effektivitet og konkurransedyktighet gjennom bruk av moderne arbeidsverktøy og nettbaserte løsninger. Videre legger vi vekt på kvalitet og faglig dyktighet, og på å tilpasse oss kundens ønsker og behov, forteller Siqveland.

Tilgjengelighet

Det er også viktig for HK Regnskap å hele tiden være tilgjengelig og respondere raskt når kundene tar kontakt. Kundene forventer gjerne at regnskapsføreren følger opp og løser problemene deres der og da. 

– Denne tilgjengeligheten har Phonero hjulpet oss med. Vi i alt er tolv ansatte i HK Regnskap, og ofte sitter mange av oss i møter eller er opptatt. Likevel vil alltid en av våre medarbeidere kunne svare når en kunde tar kontakt. Phoneros telefoniløsning er nemlig satt opp slik at den innkommende samtalen går til den av oss som er ledig, forklarer Siqveland.

Som daglig leder i en regnskapsbedrift applauderer han også Phoneros bedriftsportal som via mobil, nettbrett eller PC blant annet gir full oversikt over tale, data, innholdstjenester og fakturaer, og dermed god kostnadskontroll. Det er også svært enkelt å hente ut rapporter.

– Og dersom vi av og til har behov for assistanse til noe, er Phoneros ansatte like tilgjengelige og behjelpelige som vi i HK Regnskap tilstreber å være. Det er alltid en glede å høre en blid og positiv sørlandstemme i andre enden av telefonen når jeg ringer. Så, jo takk! Vi kan alltid regne med Phonero, akkurat som våre kunder kan regne med oss, sier Siqveland.