Skal gjøre toget enda tøffere

Det første privateide selskapet på norske skinner tenker nytt for å få flere til å reise med tog.

9
7
2021
kl.
11:21 am
Vi skal gjøre tog mer attraktivt. Det er bra for miljøet, for de reisende og for oss, sier Tonje Løkaas Fossum.

Hun er kommersiell leder i Go-Ahead Norge, datterselskapet til britiske Go-Ahead Group som driver jernbane- og transportvirksomhet i svært mange land.

Konsernets paraplyorganisasjon for satsing i Norden, Go-Ahead Nordic, vant i 2018 Jernbanedirektoratets anbudskonkurranse om tiårig drift av persontogtrafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

For første gang var det ikke NSB (eller Vy) som opererte togsettene mellom Oslo og Stavanger.

15. desember 2019 skrev vi samferdselshistorie. Da tøffet det første toget vårt ut fra Stavanger stasjon med kurs mot Oslo S under det nye navnet Sørtoget, forteller Løkaas Fossum.

NORSK INTERRAIL

Etter halvannet år preget av korona-pandemi, er ansatte i Go-Ahead glade for at verden nå endelig åpner litt opp igjen. Folk flest skal på ferie i eget land og mange skal til Sørlandet.

Foto: Daniel Schjøtt

Go-Ahead tar derfor en rekke grep for å få ferieglade nordmenn til å velge miljøvennlige tog fremfor bil, buss og fly når de skal ut å reise i sommer. Den største satsingen er Sørpasset, en rimelig og fleksibel sjudagersbillett hvor passasjerer kan hoppe av og på togene til Go-Ahead så mye de vil med grønn og god samvittighet. Nesten som på interrail.

Barnefamilier kan glede seg over et helt togsett dekorert med Dyreparkens KuToppen-figurer, og fine aktivitetsposer og lekerom om bord. I tillegg lanseres en ny meny i Go-Aheads kafevogner, utarbeidet av noen av landets mest anerkjente kokker. Her kan kafevertene friste med tapas, cæsar-salat, bagels med pulled pork, kjøttfrie retter og pastellfargede donuts, for å nevne noe.

DET LILLE EKSTRA

– Vårt mål er klart: Flere og mer fornøyde kunder. Det skal vi oppnå ved å legge til rette for gode reiseopplevelser med det lille ekstra, og ved å spre reiselyst og informasjon om alle de spennende destinasjonene og flotte naturperlene man kan se og oppleve langs linjene våre, forteller Løkaas Fossum.

Til høsten står en oppgradering av inventar og økt komfort i togene på agendaen. Gulv skal skiftes, og setene skal trekkes om i samme dypblå farge som togsettene i fjor fikk utvendig.

– Fra 2022 vil to Go-Ahead tog ha liggestoler, de første i Norge av sitt slag. Men selve ombyggingen av togene våre starter allerede over sommeren. Det blir nytt interiør og ikke minst en ny og annerledes bistro som vi gleder oss til å tilby alle passasjerene våre. Vi vil fortsette å lytte til dagens og morgendagens kunder og deres ulike behov, sier Løkaas Fossum.

ENESTÅENDE KUNDESERVICE

Selv om Go-Ahead Group er et internasjonalt konsern med all den erfaringen og alle de ressurser dette innebærer, er Go-Ahead Norge en organisasjon med norske ansatte hvor nesten alle beslutninger tas lokalt.

Hovedkontorene ligger i Oslo og Stavanger. I Stavanger ligger også et døgnbemannet operasjonssenter, som blant annet har ansvar for å sikre at driften går som planlagt, og at togene til enhver tid er riktig bemannet.

Vårt operasjonssenter må være tilgjengelig 24/7, derfor er vi helt avhengige av en moderne telefoniløsning og sentralbordløsning som sikrer høy oppetid og god driftsstabilitet. Det har vi funnet hos Phonero, sier Kent Kolnes, IT-sjef hos Go-Ahead Norge.

Kolnes er full av lovord om mobiloperatørens innovative og moderne selvbetjeningsportal, Din Bedrift, som gir god oversikt og kontroll over Go-Aheads mobilforbruk og kostnader, og muligheten til å gjøre små og store endringer når det måtte passe.    

– Men mest imponert er jeg over Phoneros enestående kundeservice. Som storkunde slipper vi kømaskiner og tastevalg, og vi har en fast kontaktperson som så å si alltid er tilgjengelig, eller ringer oss raskt tilbake. Jeg vil derfor gi tommelen opp for et meget trygt og godt samarbeid med Phonero, sier Kolnes.

Så langt har alt gått på skinner!