Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

Bidro til at sårbare grupper fikk hjelp

Sårbare grupper stod i fare for ikke å få hjelp da Norge ble koronastengt i mars. Phonero bidro med ekspressløsninger for å holde landets familievernkontorer åpne.

- Det var en utfordrende situasjon, men vi opplevde at Phonero snudde seg rundt og hjalp oss på en forbilledlig måte, sier Trygve Gunnarson, som jobber med anskaffelser i Barne-,ungdoms- og familieetaten (Bufetat) sitt senter for administrasjon og utvikling.

Da Bufetats familievernkontorer ble koronastengt måtte all bistand gis over telefon. Phonero la raskt om etatens telefoniløsninger slik at arbeidet ble så effektivt som mulig.


HJELPER FAMILIER SOM STREVER

Bufetat har ansvar for det statlige barne- og familievernet i Norge, samt oppgaver knyttet til adopsjon og fosterhjemsrekruttering. Etaten er delt inn i fem regioner, og de styres alle av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).  

- Da koronapandemien rammet fikk barnevern status som samfunnskritisk funksjon, så våre barnevernsinstitusjoner opprettholdt derfor full drift. For familievernet ble disse stengt en liten periode, og det ble opprettet et nasjonalt telefonnummer for å betjene våre innringere. Etter dette ble hele familievernets telefonløsning lagt om, for at vi skulle kunne åpne opp kontorene igjen, forteller Gunnarson


Familievernkontorene finnes det i alt 41 av i dag. 24 av dem er statlige, mens 17 er eid av kirkelige stiftelser som Bufdir yter økonomisk støtte til. Alle gir et viktig og forebyggende hjelpetilbud til familier som strever med familie relaterte problemer, og hvert kontor møter i snitt 20-50 familier om dagen. De tilbyr også obligatorisk mekling for par i samlivsbrudd med barn under 16 år.

HØYESTE PRIORITET

De fleste familier greier seg fint hjemme og tar godt vare på hverandre. Men for familier som strever med relasjonene seg imellom, kan hverdagen bli mer krevende når barna ikke kan gå på skole eller i barnehage, og foreldrene har hjemmekontor eller er permittert fra jobben.

Tilbudet som familiekontorene gir ble viktigere enn noen gang, og derfor fikk alle tillatelse til å gjenåpne etter en uke. Grunnet smittevernhensyn ble det lagt opp til telefon-konsultasjoner med familieterapeutene, fordi ansikt-til-ansikt-konsultasjoner naturlig nok ikke lot seg gjennomføre.

 

- Det hastet altså med å legge om telefoniløsningene ved samtlige familievernkontor og opprette en del nye. Normal leveringstid på en ny eller oppdatert løsning pleier å være opp mot en uke. Nå skulle Bufetat sette opp 41 løsninger med 60 køer på et døgn, forteller Borghild Løkke Gredal, storkundeansvarlig hos Phonero.

 

TOK UTFORDRINGEN

Oppgaven virket til å begynne med helt umulig, men Phonero tok utfordringen. Det ble satt inn ekstra ressurser for å komme i mål innen klokken åtte neste morgen, og alle involverte jobbet på spreng.

- Med cirka 3200 abonnement er Bufetat en av våre største kunder. Etaten har et særdeles viktig samfunnsoppdrag, så denne jobben fikk vår høyeste prioritet. Og gledelig nok kom vi i havn innen tidsfristen, sier Løkke Gredal. 

Det gir Gunnarson tommelen opp for.  

- Det at Phonero klarte å levere disse løsningene på under et døgn er virkelig imponerende, mener han, og takker Løkke Gredal for et godt samarbeid.

 

KVALITET OG PRIS

Bufetat, med sine rundt 6000 ansatte, har vært storkunde hos Phonero siden 2015, og da Statens innkjøpssenter la ut en anbudskonkurranse på levering av mobiltjenester i 2018 ble Phonero valgt på nytt.

- God innendørs dekningsgrad er spesielt viktig for oss. I 2008 var vi faktisk blant de første innen offentlig sektor som gikk over til kun mobil, forteller Gunnarson.

Etaten er til stede på rundt 220 lokalisasjoner over hele landet, og har alt fra store kontorbygninger til små tiltak ute på de ytterste nes, hvor nettopp innendørs dekning kan være problematisk.  

- På dekningsområdet og på løsningen for storkunder vil det selvsagt alltid være rom for forbedring, men også her opplever vi at Phonero hører på våre tilbakemeldinger, og at endringer skjer. Alt i alt gir de oss den dekningsgraden og de løsningene vi krever fra en mobilleverandør for at vi skal kunne utføre vårt viktige samfunnsoppdrag; vekst og utvikling for barn, ungdom og familier, sier Gunnarson.

Følg oss på sosiale medier