Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

Advarer mot ny svindelmetode: Mobilspill kan bli en kostbar felle

En ny svindelbølge sprer seg nå over landet, Phonero oppfordrer publikum til om å være årvåkne når de fristes av morsomme og tilsynelatende uskyldige mobilspill.

Et par enkle tastetrykk kan føre til en uventet regning på flere tusen kroner. Enkelte Telia kunder har allerede blitt svindlet for betydelige beløp. En enkelt kunde som ble lurt for hele 70 000 kroner.

Svindlere er kreative og smarte, og derfor må mobilbrukere være enda smartere og ikke minst mistenksomme, advarer Øivind Kristiansen, Telias svindelekspert. – Svindlere utnytter måten vi bruker mobiltelefonen på, og de kommer stadig opp med nye svindelmetoder etter hvert som vi stopper dem.

Telia har ulike filter som stopper en svært stor mengde svindelforsøk, og bare siden nyttår har selskapet blokkert nesten 11 millioner svindelanrop rettet mot norske mobilkunder. Det Telia har sett de siste dagene er noe helt nytt, der norske mobilkunder via mobilspill sender en stor mengde SMS/MMS til internasjonale numre. Dette oppdages ikke av kundene før de får en faktura fra teleoperatøren sin som er høyere enn normalt.

Denne svindelmetoden gjelder spill som ikke er lastet ned til mobiltelefonen, men som kan spilles direkte i nettleseren.

Slik fungerer det:

  1. En reklame dukker opp i gratisspill eller på ulike utenlandske nettsider mens du surfer.
  2. Du velger et spill, blir presentert for vilkår og blir bedt om å låse opp spillet via mobiltelefonen.
  3. Spillet genererer en forhåndsutfylt SMS til et internasjonalt nummer med en aktiveringskode som er klar til å bli sendt som SMS fra deg. Du blir bedt om å trykke "send".
  4. Du får tilgang til den valgte tjenesten.
  5. Spillet sender SMS- og MMS-meldinger i bakgrunnen uten at du er klar over det.

Svindelmetoden er målrettet mot norske mobilkunder.

I realiteten gir mobilbrukeren bort sitt eget mobilnummer, som deretter sender SMS- og MMS-meldinger til utenlandske numre som ikke er inkludert i fastprisabonnementene. Dette kan resultere i svært høye beløp. Selv om det også kan dreie seg om mindre beløp, så følger svindlerne prinsippet om at mange bekker små blir til store summer. Dette blir en lukrativ virksomhet for dem.

Selv om fremgangsmåten ikke er helt ny, har vi ikke tidligere sett internasjonale aktører gjennomføre målrettede kampanjer mot norske mobilbrukere på denne måten. Omfanget av meldinger som sendes i bakgrunnen, er også nytt. Det er viktig for oss å advare kundene mot dette og øke bevisstheten rundt hva man trykker på, sier Kristiansen.

Phonero gir følgende råd for å unngå svindel:

  1. Vær forsiktig med å koble til åpne nettverk og vær oppmerksom på hva du deler mens du er tilkoblet.
  2. Ikke ring tilbake hvis du får anrop fra ukjente utenlandske numre.
  3. Unngå å klikke på lenker som er sendt til deg fra ukjente numre.
  4. Last ned apper kun fra pålitelige kilder som Google Play og App Store.
  5. Gi aldri ut BankID-passordet ditt til noen, inkludert politiet.
  6. Vær kritisk - husk at profesjonelle aktører aldri vil be deg om personlige opplysninger.
  7. Bruk et passordhvelv som genererer sterke og unike passord, samtidig som det sikkert lagrer dem.
  8. Aktiver alltid tofaktorautentisering der det er mulig.

Ved å følge disse rådene kan man redusere risikoen for å bli offer for svindelmetoder knyttet til mobilspill og beskytte seg mot uønskede kostnader. Phonero oppfordrer alle mobilbrukere til å være ekstra oppmerksomme og ta nødvendige forholdsregler for å unngå svindel.

Følg oss på sosiale medier