Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk
Nyhet!

Vi lanserer svindelsperre!

Norge er et attraktivt mål for svindlere, og faktisk er det ingen andre land i Norden som opplever flere svindelforsøk over telefon. Årlig blokkerer vi i Telia omtrent 100 millioner svindelanrop. Likevel er det dessverre mange som når gjennom til våre kunder. Derfor lanserer vi nå Svindelsperre.

Ønsker du et
uforpliktende tilbud?

Legg igjen ditt telefonnummer, så tar vi kontakt innen kort tid.
RING MEG

Hva er svindelsperre?

Hva er svindelsperre?

Svindelsperre varsler og blokkerer svindelanrop – i tillegg til å oppholde svindlernes linjer så lenge som mulig.

  • Svindelsperre er en ny sikkerhetsløsning mot wangiri-anrop for våre mobilkunder.
  • En automatisk talemelding advarer deg mot å ringe tilbake til utenlandske numre etter et ubesvart anrop.
  • Inkludert i alle våre mobilabonnement. Den krever ingen nedlastinger eller ekstra apper.

No items found.
No items found.

Test appen selv

Advarer deg mot å ringe tilbake

Ved såkalt  ringer svindlere ett eller to signal fra et internasjonalt nummer i håp om at du vil ringe tilbake og dermed bli belastet for samtalen. For å beskytte deg som mobilkunde hos oss ytterligere, lanserer vi nå Svindelsperre.

En automatisk talemelding advarer deg mot å ringe tilbake til utenlandske numre etter et ubesvart anrop. Dermed blir det enda vanskeligere for kriminelle å svindle deg.

– Hvis kunden har et ubesvart anrop og forsøker å ringe det utenlandske nummeret tilbake, får hen nå en talemelding om at vi mistenker svindelforsøk og en anbefaling om å avslutte samtalen. Hvis kunden ikke velger å legge på settes samtalen opp.

Ved hjelp av talemeldingen varsler vi nå kunder som er i ferd med å foreta et anrop til numre vi har identifisert som svindel, og målet med tjenesten er å begrense enda mer svindel enn tidligere.

Øivind Kristiansen, Svindelekspert i Telia Norge.

Nesten 360 000 samtaler blokkert på 1 uke

Løsningen har vært prøvd ut i et par uker allerede, og den siste uken er nesten 360 000 samtaler stanset, hvor ca 30 000 samtaler ble sendt til den automatiske talemeldingsløsningen. Flere hundre kunder er blitt advart mot å ringe tilbake.

Phonero slår tilbake

Den nye sikkerhetstjenesten skaper også snubletråder for svindlerne. Samtaler som Phoneros sikkerhetssystemer gjenkjenner som wangiri eller svindel rutes videre til en automatisert stemmebeskjed som leser av en «hilsen» til svindleren.

Øivind Kristiansen
Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

– I og med at wangiri-anrop ofte gjøres av roboter, vil vi dermed luke ut svindelsamtaler, mens reelle samtaler fortsatt vil settes opp, forklarer Kristiansen.

Svindlerne vil dessuten belastes for samtalen.

– Systemet vårt svarer med én gang, før svindleren rekker å avslutte samtalen. Tidligere har det ikke kostet dem noe å legge igjen et ubesvart anrop, men det gjør det nå, avslutter Kristiansen.

Med Svindelsperre har Telia dermed enda et verktøy for å beskytte kundene, og Kristiansen tror talemeldingen som leses opp vil stoppe kundene fra å ringe tilbake.

Ønsker du mer informasjon eller et uforpliktende tilbud?

Fyll inn telefonnummer eller kontaktifo under så tar vi kontakt med deg.
Takk! Vi vil ta kontakt med deg.
Oops! En feil har oppstått.

Takk! Du blir kontaktet.
Oops! Det oppstod en feil under innsending av skjema.

Følg oss på sosiale medier