Nettleser ikke støttet

Hei! Denne nettsiden støtter ikke Internet Explorer.
Vi anbefaler at du oppdaterer nettleseren din til for eksempel Edge, Firefox eller Chrome.

Lukk

Avtalevilkår for Nettslett fra Phonero

Gjeldende fra 01.09.2024

Nettslett fra Phonero
Forsikringsvilkår 0391-1

Avtalegrunnlag
Forsikringen formidles av Phonero, og består av forsikringsbevis og forsikringsvilkår. Hvis ikke annet er avtalt, gjelder norsk lovgiving. Det er Lov 16. juni 1989 nr. 69 om forsikringsavtaler (forsikrings-avtaleloven) som regulerer avtaler om skadeforsikring og personforsikring.

Forsikringsgiver og tilsyn
Forsikringsgiver er Trygg-Hansa Försäkring filial, 106 26 Stockholm, org.nr 516403-8662. Filial til Tryg  Forsikring A/S, CVR-nr. 24260666, Klausdalsbrovej 601, DK-2750 Ballerup, Danmark (heretter kalt Tryg) som er underlagt tilsyn av Finanstilsynet i Danmark og Finansinspektionen i Sverige.

Ytterligere opplysninger
Ytterligere opplysninger om forsikringen finner sikrede på https://www.phonero.no/ eller ved å kontakte Tryg.

1. Om avtalen

Forsikringsavtalen består av forsikringsbevis og vilkår. I forsikringsbeviset står det informasjon om hvem forsikringen gjelder for, når og hvor forsikringen gjelder, og hvilke forsikringssummer som gjelder. Videre finner sikrede sikkerhetsforskrifter og risikoendringsregler. Sikkerhetsforskrifter, vil si regler om hva som er sikredes ansvar for å forebygge skader og tap. Risikoendringsregler, vil si forsikringstilfeller som skyldes at et bestemt angitt forhold av vesentlig betydning for risikoen blir endret og Tryg tar forbehold om å være helt uten ansvar for disse.

Phonero administrerer forsikringen og sørger for at sikrede får tilsendt et forsikringsbevis og tilgang til vilkårene på Phoneros hjemmeside. Om sikrede har spørsmål om forsikringen, skal sikrede kontakte Phonero. Dette gjelder også om sikrede ønsker å si opp abonnementet og dermed også abonnementsforsikringen for Phonero. Får sikrede imidlertid en skade, blir den behandlet av Tryg etter disse vilkårene.

Avtalen er en obligatorisk kollektiv avtale for Phonero-abonnenter
For kollektive forsikringsavtaler gjelder reglene i FAL § 9-2 og 19-2. Forsikringen er kun tilgjengelig for innehavere av enkelte Phonero-abonnement. Phonero fører fortegnelse over medlemmene/ innehaverne og betaler forsikringspremien til Tryg. Gjeldende vilkår, samt annen vesentlig informasjon om forsikringen, vil til enhver tid være tilgjengelig på Phoneros hjemmeside. Dersom forsikringsforholdet avsluttes gjelder forsikringen kun for skader som inntreffer før forsikringens opphørsdato. Skader som inntreffer etter opphørsdato, skal meldes til ny forsikringsgiver.

Hvem forsikringen gjelder for

Forsikringstaker er det selskap som har aktivt Phonero-abonnement med Nettslett fra Phonero. Forsikringstakeren sidestilles med den som med forsikringstakerens samtykke bruker abonnementet som forsikringen er knyttet til. Forsikringen gjelder for den ansatte hos forsikringstakeren som disponerer abonnementet/telefonen. Forsikringen gjelder også for den ansattes husstand, derav ektefelle/samboer og hjemmeboende barn opp til 25 år, heretter kalt «sikrede». Sikrede (den ansatte) må være registrert i Folkeregisteret med fast bostedsadresse i Norge.

3. Hvor gjelder forsikringen

Forsikringen gjelder i hele verden. Skadebehandling og erstatningsutbetaling utføres kun i Norge, uavhengig av hvor i verden sikrede befinner seg på skadetidspunktet.

4. Hvor lenge gjelder forsikringen

Forsikringen gjelder fra den er registrert hos Phonero og fornyes automatisk månedlig så lenge sikredes Phonero-abonnementet er aktivt. Forsikringen gjelder til betaling opphører, til forsikringen sies opp eller abonnementet opphører. For at en eventuell skade skal dekkes av forsikringen må hendelsen være oppstått og konstatert i forsikringsperioden.

5. Hva er egenandelen

Det er ingen egenandel i forsikringen.

6. Hvilke forsikringssummer som gjelder

Dekningsoversikt Nettslett

Forsikringssum per person

Egenandel

Fjerne uønsket innhold fra nett

Ubegrenset

Ingen

Juridisk bistand ved tvistesaker

Kr 200 000

Ingen

Tapt lønnsinntekt

Kr 5 000

Ingen

Psykologisk bistand

Kr 5 000

Ingen

7. Hva forsikringen omfatter

Forsikringen kommer til anvendelse når sikrede blir utsatt for ulovlig og krenkende innhold i form av tekst, bilder, lyd, video og annet materiale som blir publisert på internett i strid med straffeloven eller personvernlovgivningen (GDPR).
Med ulovlig og krenkende innhold menes innhold i strid med følgende lovgivning:

Straffeloven:  
§267. Krenkelse av privatlivets fred
§267 a. Deling av krenkende bilder mv
§267 b. Grov deling av krenkende bilder mv.
§263. Trusler
§202. Identitetskrenkelse
§185 Hatefulle ytringer
GDPR artikkel 6: Behandling av personopplysninger uten gyldig behandlingsgrunnlag.

7.1 Rådgivning og bistand

  • Rådgivning om hvordan sikrede kan beskytte seg mot at uønsket personlig informasjon blir spredt på internett .
  • Brukerveiledning og/eller hjelp til å fjerne uønsket og/eller krenkende innhold fra nettet, samt å lukke falske profiler som er opprettet i sikredes navn.

Dette kan eksempelvis være:

  • uønskede bilder og videoer,
  • krenkende kommentarer og trusler,
  • mobbing og annet sjikanerende materiale,
  • personlig informasjon,
  • kontaktopplysninger,

Det er en forutsetning at innholdet er ulovlig, jf. punkt 7, eller i strid med gjeldende retningslinjer for de aktuelle nettstedene.

Begrensninger ved bruk av tjenesten.

  • Forsikringen omfatter ikke:
  • Hendelse som er oppstått som følge av sikredes nærmeste families* straffbare eller grovt uaktsomme handlinger.
  • Handlinger utført av sikredes nærmeste familie*.
    * Med nærmeste familie menes ektefelle, samboer, partner, barn eller foreldre.

7.2 Juridisk bistand ved tvistesaker

  • Dersom det har inntruffet en hendelse som omfattes av denne forsikring, og Truesec har iverksatt tiltak for å fjerne ulovlig og krenkende innhold, omfatter forsikringen i tillegg rimelig og nødvendig juridisk bistand.
  • Trygs samarbeidspartner er Advokatfirmaet Legalis. Dersom sikrede velger å bruke Legalis, vil Tryg dekke alle rimelige og nødvendige utgifter. Legalis fakturerer Tryg direkte.
  • Ved valg av annen leverandør av juridiske tjenester, vil Tryg refundere sikredes rimelige og nødvendige utgifter, men begrenset til timeprisen tilsvarende offentlig salærsats.
  • Juridisk bistand gjelder bare for saker som reguleres av norsk rett og har norske domstoler som verneting.

7.3 Tapt lønnsinntekt

  • Forsikringen dekker tapt lønnsinntekt som er en direkte følge av nødvendig fravær fra arbeid for å foreta nødvendige ærender for å fjerne uønsket eller krenkende innhold fra nettet, samt å stenge falske profiler opprettet i ditt navn, dersom innholdet omfattes av denne forsikring.
  • Erstatningsgrunnlaget fastsettes etter det dokumenterte økonomiske tap i form av bekreftelse fra arbeidsgiver, lønnsslipp eller annen dokumentasjon som konstaterer størrelsen på tapt lønnsinntekt for sikrede.
  • Tryg har rett til å inkludere utbetalt beløp for tapt lønnsinntekt i et eventuelt erstatningskrav som fremmes på vegne av sikrede ovenfor en krenkende part/motpart. Den andel av erstatningsbeløpet som skriver seg til utbetaling skjedd fra selskapet, tilfaller selskapet dersom en motpart på et senere tidspunkt betaler erstatning til sikrede.
  • Forsikringen omfatter ikke  
  • Tapt inntekt for selvstendig næringsdrivende.
  • Tapt lønnsinntekt i tilfeller der det etter lov eller avtale kan kreves erstattet av sikredes arbeidsgiver.

7.4 Psykologisk bistand

  • Rett til refusjon av utgifter til kriseterapi, når sikrede er utsatt for at ulovlig og krenkende innhold sprer seg på internett eller andre digitale flater. Reise-kostnader i forbindelse med behandling dekkes etter Folketrygdens satser. Behandling gjennomføres hos psykolog  
  • Reisekostnader i utlandet.
  • Terapi utover 12 måneder fra skadedato.

8. Sikkerhetsforskrifter

Sikkerhetsforskriftene er regler for hvordan sikrede eller andre skal forholde seg for å forebygge og begrense skade. Se forsikringsavtaleloven paragraf 1-2 (e). Tryg tar forbehold om at selskapet er helt eller delvis uten ansvar dersom en sikkerhetsforskrift er overtrådt. Hvorvidt erstatningen settes ned/lempes, avgjøres under hensyn til skyldgraden, skadeforløpet og forholdende ellers. Se forsikringsavtaleloven paragrafene 4-8 og 13-9.

9. Ved skade

9.1 Registrere skade
Ved skade må sikrede uten ugrunnet opphold melde skaden til vårt Skadesenter. Sikrede skal i forbindelse med skademeldingen gi Tryg alle nødvendige opplysninger, slik som en utførlig beskrivelse av hva som har forårsaket skaden.


9.2 Kontaktinformasjon

Telefon: 80041600
E-post: phonero@tryg.no
Web: https://affinity.tryg.no

9.3 Begrense eller avverge en skade

  • Så snart det er mulig, må sikrede avverge eller begrense skaden.
  • Det er et krav at sikrede aktivt deltar i arbeidet med å avverge eller begrense skaden.
  • Vi kan iverksette tiltak med samme formål.
  • Hvis sikrede med forsett eller grov uaktsomhet tilsidesetter sikredes  mulighet til å begrense skaden og dette er til skade for Tryg, kan erstatningen avkortes eller helt falle bort.

9.4 Utbetaling av erstatning

Erstatningen blir utbetalt til sikrede som er oppgitt i forsikringsbrevet og til kontoen som er spesifisert av denne. Sikrede skal være kontoinnehaver til kontoen som er oppgitt.

9.5 Politianmeldelse

Sikrede skal anmelde forholdet til politiet og gi Tryg bekreftelse på anmeldt forhold. Sikrede kan også be Tryg om hjelp til å anmelde forholdet.

10. Oppsigelse og kommunikasjon

10.1 Forsikringen løper fra tegningstidspunktet og opphører dersom sikredes Phonero-  
abonnement ikke lenger er gyldig.

10.2  Tryg forbeholder seg retten til å si opp forsikringen dersom det foreligger svik i  
forbindelse med skaden. Oppsigelsestiden er da på 1 uke. Se forsikringsavtaleloven  
paragrafene 8-1 og 18-1.

10.3 Dersom sikrede grovt har brutt sine forpliktelser overfor Tryg eller hvis det er andre  
spesielle grunner, kan forsikringen kanselleres. Oppsigelsesvarselet vil være gyldig 14  
dager etter datoen da vi har sendt et skriftlig varsel til deg om oppsigelsen.

10.4 Hvis det foreligger brudd på sikkerhetsforskrifter eller andre ansvarsbegrensende  
forutsetninger og oppsigelse er rimelig. Oppsigelsestiden er da på 2 måneder. Se  
forsikringsavtaleloven paragrafene 3-7 og 12-4.

10.5  Hvis skadefrekvensen er unormalt høy eller skadeforløpet avviker fra det normale og  oppsigelse er rimelig. Oppsigelsestiden er da på 2 måneder. Se forsikringsavtaleloven  paragrafene 3-7 og 12-4.

10.6 Endring av forsikringsvilkårene kan skje med 2 måneders varsel.
         
10.7  Tryg har rett til å benytte elektronisk kommunikasjon for utsendelse av informasjon  
(opplysninger, meldinger, varsler osv.) til sikrede knyttet til forsikringsavtalen.

11. Unntak og begrensninger

11.1 Ekstraordinære hendelser
Tryg dekker ikke under noen omstendigheter skader eller tap, eller økning i skade  
eller tap, som direkte eller indirekte skyldes eller står i sammenheng med:

  • spredning av biologiske eller kjemiske substanser
  • bruk av raketter
  • atomvåpen
  • radioaktiv stråling
  • atomkjernereaksjoner, ioniserende stråling, kjernebrennstoff eller radioaktivt avfall
  • radioaktiv, giftig, eksplosiv eller annen farlig egenskap ved kjerneladede sprenglegemer
  • krig eller krigslignende handlinger, opprør eller lignende forstyrrelser av den offentlige orden. Tryg dekker likevel krigsrisiko i utlandet når sikrede befinner seg i området hvor det bryter ut krig eller alvorlige uroligheter. Dette gjelder kun når området ble betegnet som fredelig før avreise. Dekning for krigsrisiko er begrenset til en måned.
  • jordskjelv eller vulkanske utbrudd
  • pandemi, epidemi
  • oversvømmelse fra hav, fjord, innsjø, vannveier.
  • streik, lockout, arrestasjon, konkurs.
  • krav som oppstår som en direkte eller indirekte følge beslaglegging eller andre inngrep foretatt av en offentlig myndighet.

11.2 Sanksjoner

Tryg kan ikke gi tilsagn om dekning eller betale ut erstatning eller andre ytelser  
dersom dette kan medføre at Tryg handler i strid med eller utsetter Tryg for forbud,  
restriksjoner eller sanksjoner vedtatt i De Forente Nasjoners organer. Det samme  
gjelder handels- eller økonomiske sanksjoner, lover eller direktiver vedtatt av EU,  
Storbritannia, eller USA.

Denne begrensning kan ikke fravikes ved avtale.

11.3 Terroristhandlinger

Forsikringen dekker ikke skader som er en direkte eller indirekte følge av spredning  
av biologiske, kjemiske eller kjernefysiske stoffer i forbindelse med terrorhandlinger.  

Med terrorisme menes vold, oftest mot uskyldige, utført av enkeltpersoner, grupper  
eller nettverk for å tvinge gjennom politisk endring eller skape oppmerksomhet rundt  
et politisk eller religiøst budskap, eller statlig terrorisme, forstått som vold begått av  
stater mot sitt eget folk eller folk i andre land for å opprettholde et maktregime  
og/eller sende et politisk budskap til tredjepart eller påvirke offentligheten med frykt.

12. Generelle vilkår

12.1 Annen avtale eller garanti

Forsikringen dekker ikke skader som annen leverandør eller annen person er  
ansvarlig for i henhold til lov, garanti eller lignende. Forsikringen gjelder imidlertid  
hvis sikrede kan vise at den som gjorde forpliktelsen ikke kan oppfylle dette.

12.2 Annen forsikring

Hvis det er tegnet en annen forsikring som dekker den samme risikoen, kan sikrede  
velge hvilken forsikring denne vil bruke, inntil sikrede har fått den erstatningen som  
denne totalt har krav på.

12.3 Dobbelforsikring

Hvis det er flere som er ansvarlig for sikredes skade, overtar Tryg sikredes rett til        
erstatning for den erstatning sikrede har fått fra Tryg. Er det flere forsikringer som  
dekker samme tap/skade, kan sikrede velge hvilket forsikringsselskap sikrede vil  
bruke inntil sikrede totale tap er dekket. Erstatningen utliknes forholdsmessig mellom  
selskapene etter omfanget av Trygs ansvar for tapet, se forsikringsavtaleloven  
paragrafen 6-3.

12.4 Endring av risiko – bortfall av ansvar

Tryg tar forbehold om at det skal være helt uten ansvar for forsikringstilfeller som  
skyldes at et bestemt angitt forhold av vesentlig betydning for risikoen blir endret. Se  
forsikringsavtaleloven paragrafene 4-6 og 13-6.  

12.5 Fornyelse av forsikringen

Forsikringen fornyes ved at sikrede betaler abonnement sitt til Phonero.  

12.6 Forsettlige og grovt uaktsomme handlinger

  • Har sikrede forsettlig fremkalt forsikringstilfellet, er Tryg ikke ansvarlig.  
  • Har sikrede ved grov uaktsomhet fremkalt forsikringstilfellet, kan Trygs ansvar reduseres eller helt falle bort.  
  • Regelen om grov uaktsomhet gjelder ikke barn under 16 år.
  • Unntaket for forsettlige og grovt uaktsomme handlinger gjelder likevel ikke hvis sikrede på grunn av alder eller sinnstilstand ikke kunne forstå rekkevidden av sin handling.


Se forsikringsavtaleloven paragrafene 4-9, 13-8 og 13-9.

12.7 Forsikringsavtaleloven

For denne forsikringen gjelder for øvrig forsikringsavtaleloven og  
personopplysningsloven. Forsikringsavtalen er underlagt norsk lovgivning.

12.8 Forsikringsgiver

Forsikringsgiver er Trygg-Hansa Försäkring filial, 106 26 Stockholm, Org.nr 516403-
8662, Filial til Tryg Forsikring A/S, CVR-nr. 24260666, Klausdalsbrovej 601, 2750  
Ballerup, Danmark. I dette dokumentet er forsikringsgiver referert til som Tryg.

12.9 FOSS

Vi har, om ønskelig, rett til å registrere alle skader som rapporteres i forbindelse med  
denne forsikringen i forsikringsselskapenes sentrale skaderegister, FOSS. Registeret  
brukes bare i forbindelse med skadebehandling.

12.10 Garantiordning for skadeforsikring

Tryg er medlem av garantiordningen for skadeforsikring i Norge. Garantiordningen            
skal ikke dekke mer enn 90 prosent av hvert enkelt krav. Krav etter forsikring som  
gjelder bolig og tvungen ansvarsforsikring skal likevel dekkes med 100 prosent.

Garantiordningen skal ikke dekke forsikringskrav utover 20 millioner kroner for  
hvert krav for hver sikret for hvert skadetilfelle. Merk særskilt at noen typer  
forsikringsavtaler ikke er omfattet av ordningen, herunder livsforsikringer. For  
nærmere informasjon om garantiordningen se forskrift om finansforetak og  
finanskonsern av 09.12.2016 (FOR-2016-12-09-1502).

12.11 Identifikasjon – betydning av andres handlinger

Identifikasjon innebærer at handlinger og unnlatelser foretatt av andre får samme  
virkning for sikredes rettigheter som om de var foretatt av sikrede selv.

Se forsikringsavtaleloven § 4-11. De som identifiseres med sikrede er ektefelle som  
bor sammen med sikrede eller personer som sikrede lever sammen med i et fast  
etablert forhold.

12.12 Kontaktopplysninger

Det er sikredes ansvar å opplyse om riktige kontaktopplysninger. Sikrede er  
innforstått med at kommunikasjon kan skje via kontaktinformasjonen som sikrede  
har tillatt ved å oppgi dem på tegningstidspunktet; e-post, telefon, tekstmelding  
eller brev.

12.13 Lovvalg og verneting

Norsk lovgivning gjelder for forsikringsavtalen i den utstrekning dette ikke er i strid  
med Lov 27. november 1992 nr. 111 om lovvalg i forsikring, eller det er gjort annen  
avtale. Tvister etter forsikringsavtalen avgjøres ved norsk domstol, med mindre det  
er i strid med ufravikelige regler i gjeldende lovgivning, eller det er gjort annen                   
avtale.

12.14 Meldefrister og foreldelse

Sikrede mister retten til erstatning dersom kravet ikke er meldt til Tryg innen 1 år  
etter at sikrede fikk kjennskap til de forhold som begrunner det, jf.  
forsikringsavtaleloven paragrafene 8-5 og 18-5. Sikredes krav mot Tryg foreldes  
etter tre år.

Fristen begynner å løpe ved utløpet av det kalenderåret sikrede fikk eller burde ha  
skaffet seg nødvendig kunnskap om det forholdet som begrunner kravet. Kravet  
foreldes likevel senest 10 år etter utløpet av det kalenderåret forsikringstilfellet  
inntraff. Se forsikringsavtaleloven § 8-6.

Avslår Tryg et krav om erstatning helt eller delvis, mister sikrede retten til  
erstatning, hvis ikke en sak er anlagt eller en nemndbehandling er krevd etter  
forsikringsavtaleloven § 8-5 innen 6 måneder etter at sikrede fikk skriftlig melding  
om avslaget.

12.15 Premie og betaling av premie

Premiene avtales mellom Tryg og Phonero og settes i henhold til Trygs tariff.  
Forsikringspremien betales til Phonero som en del av abonnementet. Forsikringen  
fornyes når sikrede betaler fakturaen for abonnementet til Phonero. Tryg har rett til  
å si opp forsikringen i tilfeller hvor forsikringspremien ikke blir betalt til Tryg av  
Phonero.

12.16 Premiejustering

Tryg har rett til å justere forsikringspremien i forbindelse med fornyelse av  
forsikringen. I så fall informeres sikrede før den nye prisen trer i kraft.

12.17 Tilbakebetaling

Har Tryg utbetalt erstatning for et tap/en skade som ikke er omfattet etter  
forsikringsavtalen, plikter sikrede eller den sikrede kan identifiseres med å betale  
erstatningen tilbake.

12.18 Renter

Sikrede har krav på renter i overensstemmelse med forsikringsavtaleloven paragraf  
8-4 og 18-4. Tryg beregner renter av erstatningen når det er gått to måneder etter  
at melding om forsikringstilfellet er sendt til Tryg.

Forsømmer sikrede å gi opplysninger eller utlevere dokumenter i samsvar med  
forsikringsavtaleloven paragrafene 8-1 og 18-1, kan han eller hun ikke kreve renter  
for den tid som går tapt ved dette. Det samme gjelder hvis sikrede urettmessig  
avviser fullt eller delvis oppgjør.

12.19 Tilsyn

Trygg-Hansa (Tryg) er underlagt tilsyn av Finanstilsynet i Danmark og  
Finansinspektionen i Sverige.

12.20 Valuta

Hvis ikke annet fremgår av vilkår eller forsikringsbevis regnes alle beløp i norske  
kroner (NOK). Dette gjelder priser, forsikringssummer, erstatningsbeløp og  
eventuelle andre beløp som følger av forsikringsavtalen.

12.21 Vinningsforbud

Forsikringen skal ikke føre til vinning. Tryg erstatter, innenfor forsikringsavtalen, det  
tapet som er lidt. Forsikringssummens størrelse er ikke avgjørende for interessens  
verdi.  

13. Sammendrag av policy for personopplysninger

Personopplysningene om sikrede behandles i samsvar med EUs Personvernforordning og supplerende norsk personvernlovgivning.

Personopplysningene som behandles er f.eks. navn, adresse, personnummer, betalings-informasjon, øvrige opplysninger som forsikringsselskapet trenger for tegning av forsikring, fornyelse eller endring av forsikring eller øvrig forsikringsadministrasjon, så vel som opplysninger som gis i forbindelse med skadebehandling osv.

Opplysninger kan for nevnte formål bli utgitt til samarbeidspartnere i og utenfor EU- og EØS-området, forsikringsformidlere eller andre selskaper i konsernet.

Opplysningene kan i henhold til lov også gis ut til myndigheter. Fullstendig informasjon om behandlingen av personopplysninger finnes i Trygs personvernerklæring på https://affinity.tryg.no/gdpr/norwegian.

Trygg-Hansa er databehandlingsansvarlig.

Sikrede har rett til å få vite hvordan opplysningene behandles av oss og få et utdrag om dette (registerutdrag). Sikrede har også rett til å få feilaktige opplysninger rettet eller slettet i visse tilfeller. Sikrede kan også kreve at håndteringen begrenses eller innvende mot håndteringen av sikredes opplysninger og kreve at de opplysningene sikrede selv har gitt til oss, flyttes til andre (såkalt dataportabilitet).

Sikrede kan kontakte oss ved å skrive til dpo@trygghansa.se.Ved å kontakte oss kan sikrede også kreve at personvernerklæringen sendes per post til sikrede, og meddele at sikredes personopplysninger ikke skal brukes for direkte markedsføring.

14. Veiledning ved klage

Vi i Tryg jobber for at vår saksbehandling skal være av høy kvalitet og at avgjørelsene våre  er i samsvar med vilkår og praksis. Hvis sikrede likevel ikke er enig med beslutningen vår i forbindelse med en skade, kan den sikrede gjerne sende en skriftlig henvendelse til oss der  sikrede redegjør for hva sikrede ikke er fornøyd med.

  • Sikrede vil raskest få en ny vurdering ved å kontakte avdelingen som behandlet sikredes forsikringssak. I henvendelsen er det viktig at sikrede får tydelig frem hva sikrede er uenig i, og eventuelle nye opplysninger av betydning for saken.
  • Hvis sikrede fortsatt ikke er fornøyd med avgjørelsen etter henvendelsen til avdelingen, kan sikrede rette klagen til Kvalitetsavdelingen i Tryg. Klager kan meldes elektronisk på: www.tryg.no/meld-skade/klagemuligheter eller per brev til: Tryg Forsikring, att. Kvalitetsavdelingen, Postboks 7070, 5020 Bergen.
  • Sikrede har også mulighet til å få klager og tvister rundt forsikringen prøvd av Finansklagenemnda, se www.finkn.no eller Finansklagenemnda, Postboks 53 Skøyen, 0212 Oslo.
  • Det er også mulig å få sine rettigheter i henhold til forsikringsvilkårene prøvd gjennom å bringe saken inn for retten. Se lov om forsikringsavtaler § 20-1.

Følg oss på sosiale medier