55 år med dyrisk moro

Det begynte i det små med et bjørnepar, en hissig geitebukk og to munnrappe papegøyer. I dag huser Dyreparken 127 ulike dyrearter, og den er Norges største familieattraksjon med over 1 million besøkende årlig.

11
10
2021
kl.
2:21 pm

Tallene ville nok fått parkens grunnlegger, Willy H. Tjomsaas (1923-1971), til hoppe høyt av glede. Tjomsaas etablerte Kristiansand Dyrepark AS sammen med seks aksjonærer i 1964. Han jobbet hardt for å skaffe til veie nok dyr til den store og offisielle åpningsdagen.

Begivenheten fant sted 25. juni 1966, og for den nette sum av tre kroner for voksne og halvannen kroner for barn, kunne man stifte nærmere bekjentskap med blant annet bjørn, lama, aper, hengebuksvin, mankefår, esel og den ampre dirdalsgeita Blåmann. Parken hadde også to gulpannede amazonpapegøyer som til direktørens store fortvilelse kunne banne på spansk, samt en talende ravn med et langt snillere ordforråd, som gikk under navnet Krompen.


EN KOMPLETT DESTINASJON

- Dyrene har alltid vært, og er fortsatt, det mest populære trekkplasteret vårt. Kaptein Sabeltanns verden, Kardemomme by og Hakkebakkeskogen havner på en delt andreplass, tett etterfulgt av aktiviteter som Tømmerrenna og Jungel-bob, sier Anniken Bjørnstad Schjøtt, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Dyreparken.

Men hovedgrunnen til at så mange barnefamilier valfarter til Sørlandets største turistmagnet om sommeren, er helt klart mangfoldet, påpeker hun.  

– Med stadig flere spennende dyr og nye attraksjoner, pluss et eget badeland og seks ulike overnattingskonsepter, har vi gått fra å være en dyrepark til å bli en komplett destinasjon med et bredt og unikt opplevelsestilbud for hele familien. Dette gjør at langt flere nå enn før velger å sette av to eller tre dager til sitt besøk hos oss for å få med seg mest mulig. Sånt slår selvsagt positivt ut på besøkstallene, forteller Schjøtt.

Foto: Dyreparken
JULI-REKORD

Til tross for strenge koronarestriksjoner har Dyreparken og Badelandet aldri hatt flere gjester i juli enn i år. Da strømmet hele 427.000 besøkende inn av portene, og disse konsumerte svimlende 50.000 slurp, 70.000 ispinner, 150.000 brus, 100.000 skillingsboller og 19.000 kyllingburgere, for å nevne noe. 

En splitter ny Kaptein Sabeltann-forestilling gikk for fulle hus og
bidro til juli-rekorden. I tillegg lanserte vi Kaptein Sabeltanns Kongelige Sjørøverteater, et innendørs allsang-konsept som slo veldig godt an, og vi tok imot to svært sjeldne apearter, nemlig gulkinngibbon og javalangur, sier Schjøtt.
Foto: Dyreparken

Både gulkinngibbon og javalangur føyer seg inn i rekken av i alt 23 utrydningstruede dyrearter som Kristiansand Dyreparker med på å bevare, og de små og morsomme apene har allerede funnet seg godt til rette i det store og flotte orangutangområdet som stod ferdig i fjor.

Dyrene i parken kan man oppleve 365 dager i året, mens Badelandet har sesong fra påske til og med høstferien. Det høyeste aktivitetsnivået er om sommeren i skoleferien, normalt fra siste helg i juni og til utover i august. Da holder alle butikker, spisesteder, underholdningstilbud og aktiviteter åpne.

SELVBETJENTE LØSNINGER

– I løpet av åtte hektiske uker skal vi altså sikre mesteparten av omsetningen vår. Da er det spesielt viktig at alt går på skinner, sier Vidar Skåra, IT-sjef i Kristiansand Dyrepark.

Dersom utfordringer oppstår, må de kunne løses fortere enn svint, og aller helst på minuttet. Som når kommersiell avdeling plutselig bestemmer seg for å sette opp et nytt salgssted på en ny lokasjon i parken, hvor det verken er tilgang til trådløst eller kablet nett. Da kommer mobildata godt med.  

Med Phoneros gjør-det-selv-løsning, Din Bedrift, kan vi enkelt ordne opp i utfordringer som dette på egen hånd. For eksempel ved å aktivere nye SIM-kort med ønsket tjeneste, endre tjenestene til eksisterende brukere, og så videre, sier Skåra.

Når IT-avdelingen møter på utfordringer som de ikke klarer å hamle opp med ved hjelp av egne ressurser, er Phoneros kundeservice aldri langt unna, forteller han.

– Vår storkundeansvarlig hos Phonero agerer raskt, og håndterer eventuelle problemer vi måtte ha på en kjapp og effektiv måte.

Jeg har aldri opplevd at vi blir liggende nederst i bunken hvis vedkommende ikke er til stede eller på ferie. Da er det alltid noen som fanger oss opp og hjelper oss fortløpende, og det verdsetter vi høyt.

DET LILLE EKSTRA

Kristiansand Dyrepark har vært kunde hos Phonero siden 2019, etter å ha inngått en treårig avtale om leveranse av mobil- og telefonitjenester.  

Pris var avgjørende for vårt valg av operatør i anbudsrunden, og der kom Phonero best ut av alle tilbyderne. Selskapet leverte også godt på det vi hadde behov for av tjenester og innhold, sier Skåra.

– Her i administrasjonen er vi blant annet flittige brukere av besøksregistrering. Gjestene våre kan selv sjekke inn og ut på dedikert skjerm ved inngangen. Deretter sendes et automatisk SMS-varsel til den ansatte. På denne måten har vi alltid god oversikt over administrasjonens besøkshistorikk og hvem som til enhver tid befinner seg i bygget. Besøksregistrering er også et godt verktøy i forbindelse med smittesporing, og sånn sett ett av mange eksempler på tilleggstjenester fra Phonero med «det lille ekstra». Slike tjenester bidrar til å gjøre hverdagen vår i Dyreparken langt enklere, forteller han.