Telia oppgraderer mobilnettet

Nye tjenester innen mobilkommunikasjon utvikler seg over tid samtidig som vi ser at data forbruket øker betraktelig. Derfor moderniserer Telia nå mobilnettet ved å sikre mer plass til 4G og fremtidens 5G. Det innebærer at Telia gradvis vil fase ut 3G dekningen for å sikre enda bedre kundeopplevelser i fremtiden.

Når slukkes 3G nettet? 

Telia er allerede godt i gang med å bytte frekvens i flere områder, og kommer fortløpende til å slukke 3G-dekningen i hele landet. 

[fas fa-angle-right] Se oversikt over utfasingen av 3G nettet i ulike områder.

Det er kun 3G 900-frekvensen som blir faset ut til fordel for 4G, noe som betyr at veldig få kunder vil merke noe til det. De aller fleste 3G-telefoner støtter flere frekvenser, og vil fortsatt fungere over 2G og 3G 2100-frekvensene. 

Spørsmål og svar

Hva betyr dette for deg?

Du kan fortsatt ringe, sende SMS og benytte data. Dersom du har behov for å ringe og samtidig bruke data anbefaler vi deg å oppgradere telefonen din til en modell som støtter 4G Tale.

[fas fa-angle-right] Sjekk om din telefoner støtter 4G Tale

Uavhengig hvordan du bruker din telefon er vår generelle oppfordring å oppgradere til en telefon som støtter 4G Tale. Da er du best forberedt i forhold til den forestående moderniseringen av mobilnettet. Nyere telefoner med 4G Tale støtter også WiFi tale som gjør at du kan bruke mobilen over din trådløse internettforbindelse uavhengig mobildekningen. Telefoner som støtter nevnte tjenester vil derfor kunne oppleve bedre dekning og talekvalitet.

Hva er frekvenser og hva er forskjellen på 900 vs. 2100 frekvensen?

Mobilnettet er bygget på flere radiofrekvenser. 3G er i dag tilgjengelig på frekvensene 900 Mhz og 2100 Mhz. 2100 brukes primært i byer og større tettsteder, mens 900 dekker mindre befolkede områder. Det første som gjøres for å sikre kapasiteten i fremtiden, er å erstatte 3G 900 med 4G. Dette gjøres gradvis mot 2020.

 

Vil 3G-telefonen min plutselig slutte å fungere?

Nei, men i områdene hvor 900-frekvensen blir oppgradert til 4G vil du benytte 2G dekning.

Du kan fortsatt snakke og sende meldinger. Men dersom du ønsker å bruke mobildata, anbefaler vi deg å oppdatere til en telefon som støtter 4G Tale (som igjen støtter 4G data).

  

Jeg benytter en 4G telefon men som ikke støtter 4G Tale

Du kan fortsatt snakke og sende meldinger. Data dekningen vil nå bli enda bedre. Imidlertid oppfordrer vi deg til å vurdere en telefon som støtter 4G Tale slik at du er best forberedt for fremtiden. Med 4G Tale vil du kunne oppleve enda bedre samtalekvalitet og dekning. Nyere telefoner med 4G Tale støtter også muligheten for å bruke WiFi Tale. Da kan du ringe via din trådløse internettforbindelse uavhengig mobildekningen

 

Hva er 4G Tale?

Med 4G tale, også kjent som VoLTE (Voice over Long-Term Evolution), kan du bruke 4G-nettet til å ringe. Hvis både du og den du prater med har aktivert4G Tale, vil du kunne oppleve flere fordeler som

  • Bedre lydkvalitet / HD-lyd 
  • Betydelig raskere oppkoblingstid på samtalen 
  • Bedre dekning inne og ute 
  • God surfefart mens du snakker

 

Hvordan aktiverer jeg 4G Tale?

På Android-telefoner trenger du ikke gjøre noe så lenge disse kriteriene er oppfylt:

  • Mobilen din støtter 4G Tale
  • Mobilprodusenten din har sendt ut en programvareoppdatering
  • Telia har aktivert 4G Tale for din type mobil

Hvis du har 4G i displayet på mobilen din mens du ringer, betyr det at du har 4G Tale.
Har du iPhone må du foreløpig aktivere det selv. Se her for veiledning

 

Vi bruker Phonero Bedriftsnett - hvordan blir dette berørt?

Direkte anrop til brukere og anrop via løsning vil fungere som normalt. Dersom du benytter Phonero Mobilapp til å håndtere sentralbord, sette over samtaler o.l. bør du oppdatere til en telefon som støtter 4G Tale.

 

Hvordan blir Mobilt Bredbånd berørt?

De aller fleste av våre rutere støtter allerede 4G og vil derfor ikke bli påvirket. Dersom du likevel benytter en eldre ruter, USB-dongel eller PCMCIA-kort anbefaler vi å erstatte dette med en enhet som støtter 4G. Sjekk produsentens hjemmeside for hvilken teknologi enheten du benytter støtter.

 

Hvordan blir M2M utstyr berørt?

Som regel har de fleste M2M utstyr støtte for både 2G og 3G dekning. 3G i 2100 frekvensen (byer, større tettsteder) vil fortsatt være tilgjengelig frem mot 2021 før det erstattes med 4G. Dersom utstyret kun benyttes i 3G 900 frekvensområde vil 2G erstatte dekningen. Enkelte enheter har visse krav til overføringshastigheter på data slik at det kan forekomme at enheten ikke fungerer tilfredsstillende. Ta kontakt med din utstyrsleverandør for å vurdere et bytte av utstyr.

 

Hva gjør jeg hvis M2M utstyret kun støtter 3G?

Du bør kartlegge hva slags frekvenser enheten(e) støtter (900 vs. 2100 frekvens). 3G i 2100 frekvensen(byer, større tettsteder) vil fortsatt være tilgjengelig frem mot 2021 før det erstattes med 4G.

Ta umiddelbart kontakt med din utstyrsleverandør for å bytte utstyr dersom det kun støtter 3G900. Trenden blant våre M2M kunder er at de fleste allerede har startet moderniseringen av sitt M2M utstyr med støtte for 4G.

 

Vil berørte kunder med M2M få økonomisk støtte til å bytte ut M2M utstyret sitt?

Vi opprettholder 2G dekning i en god stund fremover for at alle skal rekke å oppgradere sine M2M enheter. I tillegg vil 3G i 2100 frekvensen (byer, større tettsteder) fortsatt være tilgjengelig frem mot 2021 før det erstattes med 4G. Trenden blant våre M2M kunder er at de fleste allerede har startet moderniseringen av sitt M2M utstyr med støtte for 4G.

 

Hvor finner jeg pressemeldingen om moderniseringen av mobilnettet?

Pressemeldingen ble publisert mandag 3. september 2018. Den finner du her