Modernisering og avvikling av kobbernettet

Fast- og mobilnettet i Norge moderniseres kontinuerlig med ny teknologi. Nå avvikles kobbernettet, ISDN og PSTN gradvis i løpet av de neste årene til fordel for moderne telefoniløsninger.

Modernisering av telefonitjenestene i Norge

Utfasing av kobbernettet, ISDN og PSTN

Det gamle kobbernettet krever mye vedlikehold, er ustabilt i forhold til nyere teknologi og mangler nok kapasitet til fremtidens behov for kommunikasjonsløsninger.

Som en del av arbeidet med modernisering fases derfor tradisjonell fasttelefoni i form av ISDN og PSTN (analoge linjer) gradvis ut til fordel for nye og mer moderne telefoniløsninger basert på mobilteknologi og fast IP-telefoni.

Tidspunkt for utfasing

Fra 1. september 2019 stanses muligheten til å bestille nye ISDN og PSTN-løsninger. Det vil heller ikke være mulig å flytte eksisterende telefoniløsninger til ny adresse eller kreve feilretting på eksisterende ISDN og PSTN-løsninger i Norge.

Hvis din bedrift benytter seg av ISDN og/eller PSTN (analoge telefonlinjer) vil dere få nærmere beskjed om tidspunktet for nedleggelse fortløpende etter at det foreligger konkret informasjon om når deres telefonløsning blir påvirket, men det kan lønne seg å oppgradere til en ny løsning allerede nå.

[fas fa-info-circle] Stans i feilretting

Eventuelle feil som oppstår på ISDN eller PSTN-løsninger etter 1. september 2019 vil ikke bli rettet, og bedriften må da oppgradere til en moderne telefoniløsning for å få tilbake summetonen. Som en følge av dette vil tjenestene for garantert feilretting og betalt feilretting fases ut fra samme dato.

Alternativer til gammel teknologi

Oppgradering til en ny og moderne telefoniløsning

Dersom din bedrift berøres av endringen kan dere ta kontakt med Phonero for å få bistand til å oppgradere telefoniløsningen. Bedriften kan oppnå flere fordeler ved å oppgradere og Phonero kundeservice vil hjelpe dere med å velge riktig løsning for din bedrift.

Phonero Bedriftsnett

Dersom din bedrift vil beholde eksisterende telefonnummer er Phonero Bedriftsnett et godt alternativ. Phonero Bedriftsnett er en moderne løsning som inneholder den samme funksjonaliteten som man er vant med fra tradisjonelle hussentraler. Løsningen fungerer for mobil- og IP-telefoni både i kombinasjon og hver for seg.

Bedriftsnett er en svært fleksibel løsning som blant annet inkluderer:

[fas fa-check] Web-basert sentralbord med innebygget IP-telefoni.

[fas fa-check] Køer, tastevalg og lydmeldinger.

[fas fa-check] Ingen begrensning på antall køer eller hovednummer.

[fas fa-check] Bedriftskatalog med informasjon om tilgjengelighet.

Den viktigste funksjonaliteten i Phonero Bedriftsnett er også tilgjengelig via Phonero Mobilapp. Applikasjonen inneholder alt fra de sentralbordrelaterte tjenestene som bedriftskatalog, inn/utlogging av køer, til Mobil IP og oppsett av egen telefoni. I tillegg er det svært enkelt å sette over samtaler både internt og eksternt med Phonero Mobilapp.

[fas fa-angle-right] Les mer om Phonero Bedriftsnett

Mobiltelefoni

Med mobilabonnement fra Phonero får bedriften fri tale, meldinger samt en valgfri inkludert mengde data. Med inkluderte samtaler kan bedriften spare store kostnader på samtaletrafikk og med Fakturakontroll får bedriften kontroll på utgiftene.

[fas fa-angle-right] Se oversikt over våre mobilabonnement

[fas fa-angle-right] Les mer om Fakturakontroll

IP-telefoni

Med Phonero IP-telefoni leveres summetonen via internett. IP-telefoni kan leveres både med og uten faste telefonapparat - ring med fasttelefonen direkte via nettleseren med Phonero Softphone, alt du trenger er Google Chrome og et headsett.

Ved behov for telefoni til mange ansatte kan IP-telefoni leveres som SIP-trunk til bedriftens hussentral. SIP-trunk fra Phonero er sertifisert for en rekke hussentralleverandører, og i mange tilfeller vil det være mulig å oppgradere til SIP-trunk uten å bytte ut eksisterende hussentral.

[fas fa-angle-right] Les mer om IP-telefoni fra Phonero

Anbefalinger

Nedenfor finner du en oversikt over tjenester som på generell basis vil kunne dekke de fleste behov basert på dagens telefoniløsning. Hvis du er usikker på hvilken type tradisjonell fasttelefoni dere abonnerer på i dag kan du sjekke fakturaen fra Phonero.

I tillegg til tjenestene nedenfor tilbyr Phonero nye og moderne IP-telefonapparat, Softphone på datamaskin og etter sommeren tale til Microsoft Teams. Vi hjelper dere gjerne med overgangen til nye løsninger!

{ "settings": { "firstColumnBold": true, "alternatingRows": true, "tableWidth": 100 }, "rows": [ {"isHeaderRow": true, "columns": [ "TJENESTE", "ANBEFALT ALTERNATIV", "TILLEGGSTJENESTE" ]}, {"columns": [ "PSTN Analog", "Mobilabonnement/IP-abonnement", "Fakturakontroll og Bedriftsnett" ]}, {"columns": [ "ISDN Basis", "En til to mobilabonnement/IP-abonnement", "Fakturakontroll og Bedriftsnett" ]}, {"columns": [ "ISDN Proff", "Flere mobilabonnement/IP-abonnement etter behov", "Fakturakontroll og Bedriftsnett" ]}, {"columns": [ "ISDN UT", "SIP-trunk med antall talekanaler etter behov", "Bedriftsnett og/eller Mobilstatus" ]}, {"columns": [ "Tradisjonell faks", "Bedriftsnett og Faks til Epost", " " ]} ]}